Mira Kartbayeva-Mikhail Lermontov

Saturday 26 July 2014

Carlos Saura: The Wizard of Gipsy

Avete da poco potuto vedere alcuni filmati che ritraggono l'arte di un grande regista del folklore Spagnolo o gitano in genere: Carlos Saura. Un vero genio della cinematografia che parla di Tango, Flamenco e storie correlate, sia antiche che moderne. L'ottantaduenne regista ha prodotto, dal 1955 al 2014, 45 films ricevendo ben 39 awards per la sua incredibile produzione. Fu lui uno dei fautori della grande iniziativa di rendere patrimonio della umanità il Tango e il Flamenco. Vi suggeriamo di dare una lettura alla breve descrizione del grande regista ancora vivente, fatta su Wikypedia, per comprendere la sua dedizione alla danza.

Carlos Saura

 Have you recently been able to see some movies that portray the art of a great director or Spanish gypsy folklore in general: Carlos Saura. A true genius of the film that talks about Tango, Flamenco and related stories, both ancient and modern. The 82 y.o director has produced , from 1955 to 2014, 45 films receiving 39 awards for his incredible production. He was one of the great proponents of the initiative to make the heritage of humanity Tango and Flamenco. We suggest you give it a read the brief description of the great director still living, made on Wikypedia, to understand his dedication to dance.



Carlos Saura's Carmen (Tabacalera) - Cristina Hoyos & Laura Del Sol

Carlos Saura - Carmen (1983) 3

Tango Saura Julio Bocca Carlos Rivarola

Uno schema per i passi a seconda del corso di danza: può' essere utile?


Proponiamo uno schema per la sequenza degli steps a seconda del livello di istruzione dei danzatori. Molto spesso una tabella ci può aiutarci nella incombenza di organizzare i corsi di danza secondo uno schema ben preciso. Sebbene sia logico che ogni scuola o maestro ha il suo schema, questa tabella sicuramente aiuta nello svolgimento della lezione e del corso di Tango.

We propose a scheme for the sequence of steps depending on the level of education of the dancers. Very often, a table can help us in the task of organizing dance classes according to a definite pattern. Although it is logical that any teacher or school has its own schema, this table certainly helps in carrying out the lesson and the course of Tango.



Tango Beginner Level  Steps
1.       Forward step
2.       Back step
3.       Side step
4.       Rok step
5.       Walking step
6.       Walking with turn
7.       Soft knees
8.       Concept of leading
9.       Concept of following
10.   Requesting and accepting a dance
11.   Lead’s floor craft (collision avoidance, line of dance, etc)
12.   Open embrace
13.   Balance
14.   Axis
15.   Anticipation
16.   Rhythm
17.   Beat
18.   Posture and frame
19.   Connection with partner
20.   Weight changes in place
21.   Ocho, front and back
22.   Parallel and cross system
23.   Cruzada
24.   Simple embellishments (eg tap)
Tango Intermediate Level Steps
1.       Creativity on the floor
2.       Use of the follower’s free leg
3.       Close embrace
4.       Transition between open and close embrace
5.       Corrected posture positions (body, arms, elbows, legs…)
6.       Molinette
7.       Giro in the open embrace
8.       Boleo-back and forward
9.       Media  Luna
10.   Refinements of embellishments
11.   Barrida
12.   Sacada
13.   Ocho cortado
14.   Variations of the ocho (with barrida)
15.   Parada
16.   Vals
17.   Milonga
18.   Gancho
19.   Sanduchito
20.   Carpa
21.   Basic colgada

Tango Advanced Level Step
1.       Spontaneous variations of the steps – staccado and legado movements
2.       Precision of the posture and frame
3.       Refinement of the colgada
4.       Enganche
5.       Planeo
6.       Enrosque
7.       Calesita
8.       Volcada
9.       Refinement of the close embrace
10.   Giro (under close embrace)
11.   Syncopation
12.   Variation of the parade
13.   Variation of the boleo
14.   Variation of the barrida
15.   Variation of the ocho (revolving forward and back ochos)
16.   Variation of the sacada
17.   Variation of the colgada
18.   Follower’s conversation: resisting/releasing movement, using momentum, slowing/speeding things down
19.   Complex and refined embellishments



Traspies e Sacada in Tango Valtzer

Nella esecuzione di un Tango Valtzer, la Sacada ha una qual certa importanza; essa deve essere eseguita rispettando il tempo musicale e una certa coreografia, che dia alla coppia che danza una eleganza tutta particolare. Se poi alla Sacada si aggiunge un Traspies, ecco che la figura aumenta in ricercatezza.
Offriamo qui la visione di una lezione di questi passi fatta da Giorgina e Oscar Mandagaran, con l'intento di darvi un supporto maggiore durante il vostro tirocinio o, viceversa, di creare un presupposto per discutere su questi passi a volte controversi.
In execution of a tango waltz, the Sacada has a certain importance; it must be carried out following the tempo and a certain choreography, which gives couples dancing elegance all its own. Then if you add a traspies to Sacada, that's the figure increases in sophistication.
We offer here a vision of a lesson of these steps made ​​by Georgina and Oscar Mandagaran, with the intent to give more support during your internship or conversely to create a basis for discussing these steps sometimes disputed.